Egy különc srác feljegyzései kritika

 

 perks_of_being_a_wallflower_ver2.jpg

Az Egy különc srác feljegyzései egy 2012-ben készölt amerikai ifjúsági dráma Logan Lerman és Emma Watson főszereplésével. A további fontos mellékszereplők között van Dylan McDermott, Nina Dobrev, Paul Rudd, Melanie Lynskey, és Kate Walsh.

 

Ez volt az a film, amit csak két részletbe bírtam megnézni, nem azért mert, hogy rossz lenne, csupán elég nehezen emészthető egy olyan embernek mind én. Igaz egy olyan ember, aki a középiskolába az elithez tartozik, vagy tartozott valószínű, hogy meg se nézné, hiszen ez a film nem nekik szól.

Az Egy különc srác feljegyzései eredetileg egy Stephen Chbosky által írt könyv volt, amelyből mára több mint egymillió példánykelt el. Valószínű éppen a könyv sikere miatt gondolták, hogy ezt meg kéne filmesíteni. Azt máris érdekesnek találtam benne, hogy az író maga rendezte a filmet.

A teljes kritika olvasásához, kattints a tovább gombra.

Szintén érdekes volt a szereposztás, hisz három olyan szereplő is van a filmbe, aki egy másik ifjúsági könyvsorozat filmesített változatában játszik főszerepet. Hisz Logen Lerman játssza Percy Jacksont  A villámtolvaj - Percy Jackson és az olimposziak című filmbe, és az idén elkészülő folytatásában a Percy Jackson: Szörnyek tengerében. A másik főszereplő Emma Watson játszotta Harry Potter egyik legjobb barátját Hermione Grangert. Valamint szerepel a filmbe a Vámpírnaplók című sorozat főszereplője Nina Dobrev is, és mint tudjuk valójában a Vámpírnaplók is egy könyvsorozat volt. Nem tudom, hogy ebbe mennyire volt tudatosság, de érdekesnek érdekes az biztos.

 

Először is a történetről szeretnék néhány mondatot írni.

 

A történetünk ott kezdődik, hogy Charlie első napját tölti a gimnáziumban. Charlie egy visszahúzódó srác, igazi különc, nem is igazán találja az első napokban a helyét. Nagy szívfájdalma, hogy legjobb barátja öngyilkos lett. Így barát híján, képzeletbeli barátjának írogat, leveleket, és az irodalom tanára által javasolt könyveket olvassa. Egyiknap azonban rásüt a szerencse, hisz megismerkedik Patrick-al, és Sam-el a két végzős mostohatestvérpárral.

Patrick igazi bohóc, míg Sam gyönyörű és okos fiatal nő.

Hamar szoros barátság alakul ki közöttük, megismeri Patrick titkát, és barátságuk ellenére komoly érzelmeket kezd táplálni Sam iránt. Ők hárman kiegészülve még néhány különc végzőssel elválaszthatatlanok lesznek.

A gond csak az, hogy Charlie-nak is van egy titka, egy titok a gyerekkorából, amitől bármennyire is szeretne megszabadulni, mégse tud…

 

A történetről ennél többet nem szeretnék írni, mivel minden más már Spoiler gyanús lenne.

A Nina Dobrev rajongókat szeretném gyorsan el is keseríteni, kedvencük Kb. 7 percig lesz jelen a filmbe, és ez idő alatt is alig pár mondatot mond.

Mindenképpen szeretném megjegyezni azonban a film hangulatát, engem időről- időre visszarántott a középiskolás éveimbe, talán éppen ezért is csak két részletbe tudtam megnézni.

Pontosan éreztette bennem az új iskolától, és új emberektől való félelmet, amelyet akkor éreztem, amikor először betettem a lábam az új iskolába. Ez nem semmi teljesítmény, bár nekem nagyon tömör élmény volt, negyven perc alatt teljesen eltelítődtem vele, ezért tudatosan abba is hagytam, hogy majd holnap folytatom, és így is tettem. A film további hatvan perce se sikerült épp gyengébbre, sőt majdnem megint abbahagytam, de végül csak megnéztem. A film végén viszont már elégedettséget éreztem, és kicsi hálát is, hisz vissza mehettem, egy kicsit az időbe, és érezhettem ugyanazokat a kínos perceket, amelyeket annak idején. Persze nem mondom, hogy újra átélném azokat az időket, de a filmet újra meg fogom nézni az biztos. Valószínű, hogy ez azon kevés filmek közé tartozik, ahol a második végignézés, már jobban fog esni, mivel a film egyedi kínos, és feszült hangulata a végkifejlet biztos tudatával, már felszabadultabb élményt nyújthat.

 

Ki szeretném emelni még a nagyszerű magyar címet is, ehhez a filmhez ez a cím nagyon is illik.

 

Nekem az is nagyon tetszett, hogy a történet valamikor a közelmúltba játszódik. Tetszett, hogy nem változtatták meg azokat a kis apró dolgokat, mint, hogy Cd helyett kazettákat hallgatnak, másolnak. Viszont az évszámra ellenben tehettek volna utalást, ez kimaradt, így marad a találgatás.

 

A film tulajdonképpen az élet gondjainak a legyőzéseiről, és az adott közösségbe való beilleszkedésről, és beilleszkedési vágyról szól.

A forgatókönyv, és nem utolsó sorban a remek színészi alakításoknak köszönhetően igazán realisztikus filmet kapunk a középiskolások lelki világáról, gondjaikról, küzdelmeikről, melyet mindenáron egyedül akarnak megvívni.

Szerencsénkre ezt a magyar szinkron is méltón adja vissza.

 

A film hibái közé tartozik viszont az, hogy ez a film szerintem, nagyon szűkrétegnek szól. Nem nagyon hiszem, hogy egy középiskolás sztársportoló, vagy népszerű tanuló ugyanezeken az érzéseken megy keresztül, sőt valószínű, hogy Ők fel se tudják fogni a film lényegét, hisz Ők ezt nem élték, vagy nem élik át. Ez a film a különcöknek, a sorba nem igazán beállni vágyóknak, vagy a sorba beállni nem tudóknak szól. Az már viszont szintén nagy kérdés, hogy az imént felsorolt célközönség újra akarja-e élni a középiskolás korát, vagy csak végleg el akarja felejteni. Utóbbiaknak ajánlom, hogy tegyenek a filmmel egy próbát, nézzék meg mégis egyszer, ha kell több részletbe, mert én is félve ültem le elé, és mégis most azt mondom, hogy megérte.

A film másik hibájának nevezném, azt, hogy a család nem igazán volt kidolgozva. A szülőknek még csak név se volt adva. Candice-ről, Charlie testvéréről meg nem tudok véleményt mondani se, egyik pillanatba szerető testvér, aki a korházba is meglátogatja a testvérét, a másik pillanatba meg nem engedi leülni ugyanahhoz az asztalhoz se, és távolságtartóvá válik. Lehet ez csak nekem volt fura, mivel az én testvéreim már rég kijöttek a suliból mikor én bekerültem, de ezzel én nem tudtam mit kezdeni.

 

Összességében én nem bántam meg ezt a kis időutazást, és biztos, hogy megnézem még párszor.

 

Kinek ajánlom:

-Logen Lerman rajongóknak

-Emma Watson rajongóknak

-Azoknak a középiskolásoknak, akik még nem találták meg a helyüket

-Akik különcök voltak a suliba, és vissza szeretnének emlékezni rá

- Akik most különcök a suliba

 

Kinek nem ajánlom:

-A középiskola leendő, és múlt népszerű diákjainak

-Akik három jelenetnél többe szeretnék látni Nina Dobrev-et

- Akik különcök voltak a suliba, és nem szeretnének emlékezni rá

 

 

A film végső értékelése tehát:

7,3/10

 

A bejegyzés trackback címe:

https://moviesandgamesnews.blog.hu/api/trackback/id/tr475795828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása