Odd Thomas- A halottlátó kritika

 

Odd-Thomas-A-halottlátó.jpg

 

 

Bevallom régóta szerettem volna elolvasni Dean Koontz nagyszerű regénysorozatát, de mind máig sehol se találtam meg, így nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy film készül belőle. Az Odd Thomas- a halottlátó 2013-ban készült el, és június 19.-től Magyarországon is megvásárolható lett DVD-n. A filmet Stephen Sommers rendezte, és Anton Yelchin, Willem Dafoe, és Addison Timlin játszották a főszerepet. Bevallom kicsit meglepődtem, amikor megláttam, hogy csak DVD-n jelenik meg, és a mozikba még csak be se teszik, ez általában rossz jel, de engem így is érdekelt a film, úgyhogy meg néztem. A film megérdemelte volna a mozi bemutatást, vagy tényleg csak egy DVD kiadás járt neki? A következő cikkből ez is kiderül.

 

A teljes kritika olvasásához, kérlek lépj a tovább gombra.

 

Történetünk főszereplője nem más, mint Odd Thomas, aki kisgyerekkora óta látja a halottakat, ezt anyjától örökölte, akit pont a képességei miatt zártak be az elmegyógyintézetbe, és sose engedték ki. Odd képességeit arra használja, hogy segítsen az általa látott erőszakos halált halt embereken. A halottak nem beszélnek, de elvezetik Őt a gyilkosukhoz, és Odd vagy egyedül, vagy a rendőrség, és nem utolsó sorban Wyatt Porter rendőrfőnök segítségével elkapja a gyilkosokat. Odd-nak van civil szakmája is, egy kifőzdébe dolgozik. Barátnője Stormy pedig a helyi pláza fagylaltozójának a Manager-e. Odd-nak van egy visszatérő álma, egy eseményről, ahol rengetegen halnak meg. Amikor megjelennek az úgynevezett Bodach-ok (halálfalók), egy ismeretlen férfi körül, rájön, hogy az álmaiban szereplő esemény hamarosan megtörténik, és az ismeretlen férfinek is köze lesz hozzá. Odd, és Stormy elkezdenek nyomozni a férfi után, hogy megakadályozzák a katasztrófát…

 

A film történetéről, ennél többet nem akarok leírni, mivel minden más, már spoiler lenne, így hát kezdjük is a kritikát, a tőlem már megszokott módon. Először a film pozitívumaival.

 

Nem véletlen, hogy elsőként a történetet emelem ki, mivel már a regényt is a tartalma miatt akartam elolvasni. A történetet szerintem sikerült nagyszerűen, fordulatokkal tarkítva eladniuk. A film számomra egy percig se volt unalmas, épp olyan hosszú lett, mint kellett, és ezt a jól adagolt történet számlájára írom.

 

A másik nagy pozitívum az a rendezés, de ez nem is meglepő, hisz a rendező nem más, mint Stephen Sommers. Aki nem tudná ki is Stephen Sommers, akkor annak elmondanám, hogy Ő írta és rendezte az 1998-as Kísértethajót, az 1999-es A múmiát, és 2001-es folytatását a A múmia visszatért, a 2004-es Van Helsing-et, na és a 2009-es G. I. Joe - A kobra árnyékát. Érdekesség, hogy az imént felsorolt filmeket mind Ő is írta, és rendezte, de emellett számos sikerfilm történetéjért, vagy épp produceri munkájáért felelt (A Skorpiókirály, A múmia és a sárkánycsászár sírja). Stephen Sommers nekem, most se okozott csalódást, igazán jól végezte most is a munkáját, ezért vagyok utólag csalódott, hogy ezt a film még csak a mozikba se került, pedig nekem ez sokkal jobban tetszett, mint a G.I. Joe, vagy a Van Helsing. Engem a film hangulata, sokkal jobban emlékeztetett Sommers igazán nagysikerű munkáira, A múmia 1-2-re, vagy a  Skorpiókirályra, persze a helyszín, az idő, és a történet is teljesen más, de mégis hasonló érzelmeket váltott ki belőlem. Gondolok itt arra, hogy a történet nem olyan kesze-kusza, az akciójelenetek sokkalta hihetőbbek, az emberi kapcsolatok sokkal érezhetőbbek, és a helyenként elrejtett poénok se olyan erőltetettek. Ebből én arra következtetek, hogy most nem volt Stephen-en akkora nyomás, mint a G.I. Joe-nál.

A forgatási helyszínek is nagyon ízlésesen lettek megválogatva, tetszettek a kisvárosi, sivatag melletti helyszínek. Látszott rajta, hogy nagy gonddal válogatott meg minden helyszint a rendező.

Mint olvashattátok, a rendezés és a történet nagyon összeolvadt a kritikában, de ez annak köszönhető, hogy a rendező, és az író személye ugyanaz, és így nem igazán lehet a kettőt szétválasztani egymástól.

 

Az operatőrt, és a vágót is megillet néhány dicséret. Ők igazán kiemelkedő munkát az akció jelenetekbe értek el, de a film egésze alatt, nem hibáztak, nem találtam, egy zavaró vágást se. Ami még nekem nagyon tetszett, hogy a filmbe vannak olyan részek, amikor pont az operatőrök, és vágók felelősek azért, hogy ne lőjék le a film végét. Ezt spoiler nélkül nem igazán lehet elmagyarázni, de amikor megnéztétek a filmet, rájöttök, hogy van a vége előtt egy kritikus pont, ahol az operatőri, és gyors vágási munkának köszönhető a végső fordulat.

Most nézem, hogy a vizuális effektekről még nem is szóltam. Nos, a vizuális effektek a film tetemes részében vannak jelen, mivel az úgynevezett Bodach-ok (halálfalók) ezzel lettek megvalósítva, nem is akárhogyan. A Bodach-ok megvalósítása azért számít pozitívumnak, mert az Ő szerepük nem az, hogy a frászt hozzák ránk, hanem, hogy a hangulatot a lehető leg baljósabbá tegyék, és ez sikerült is. Én nehezen tudom elképzelni, hogy valaki nagyon megijedjen tőlük, de hogy a jelenlétük idegesíteni fog mindenkit, persze a film legjobb értelmébe, az biztos.

A film hanghatásai is jóra, bár korántsem kiemelkedőre sikeredett. Persze a hangulatot eléri, de valahogy mégse mondanám kiemelkedőnek.

 

Azt hiszem kéne valami negatívumot is írnom.

 

Először is én a színészi játékot szeretném kiemelni. Nem mondom, hogy a színészek egetverően rosszul játszanak, de, hogy nem ez volt életük alakítása, az is biztos. Kicsikét nekem olykor műnek tűntek az érzelmek.

 

Lehet épp a színészi alakítások hiányából adódóan, engem zavart a szerelmi szál. Persze nagyon édesek voltak, meg minden, csak, olykor itt is érezhető a műség. Furcsa, hogy ezt épp én, egy férfi írom, de nekem pont a teljes romantika hiánya miatt tűnt annyira műnek az egész.

Az apró hiányosságok is kicsit zavaróak, például nem tudtuk meg, hogy Odd, honnan is tudja, hogy nem szabad nézni a Bodach-okat. Talán az anyja mondta ezt neki, akkor a narrációban miért nem mondják be, ha már azt be tudták vágni, amikor egy másik halottlátó találkozik Odd-al- és a Bodach, megszáll egy embert, és elüti, mert Tudták, hogy Ő látta Őket.

Ilyen még Lysette is, akiről nem tudtuk meg, hogy valójába ki is, Wyatt Porter rokona, vagy csak egy ismerőse? A film végét tekintve szerintem azért nem mindegy, de erre utalás nem volt.

A film legvégén szintén lesz egy érdekes jelenet, amit én nem értettem, de ezt nem szívesen lőném le mivel, akkor felesleges lenne megnézni a filmet.

 

Összességébe az Odd Thomas- A halottlátó egy igazán szórakoztató, bár korántsem tökéletes alkotás, sajnálom, hogy nem került a mozikba, mivel ennél lényegesen rosszabb filmek is mentek már. Egyszeri megnézése erősen ajánlott. Sajnos félek, hogy a regénysorozat többi darabja nem lesz megfilmesítve, pedig szerintem megérdemelné.

 

 

Kinek ajánlom:

-Dean Koontz rajongóknak

- Anton Yelchin rajongóknak

- Willem Dafoe rajongóknak

-Könnyed szórakozásra vágyóknak

-A Fantasy műfaj kedvelőinek

 

Kinek nem ajánlom:

-Komoly Dark hangulatot váróknak

-Horror filmre vágyóknak

-Akiket zavarnak az apróbb hibák is

 

 

A film végső értékelése tehát:

7.3/10

A bejegyzés trackback címe:

https://moviesandgamesnews.blog.hu/api/trackback/id/tr885877078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása